Huquqiy maslahat - bepul,tezkor, hammaga!

  • 18 marta o'qildi

– davlatning oliy kollegial ijro etuvchi organi. H. turli mamlakatlarda turlicha nomlanishi mumkin: vazirlar kengashi (Frantsiya, Italiya, Polьsha), Vazirlar Mahkamasi (Buyuk Britaniya, O‘zbekiston), Davlat kengashi (XXR) va boshqalar. H. partiyasiz, bir partiyali va koalitsion bo‘lishi mumkin. H.ni tuzish tartibi boshqaruv shakliga bog‘liq bo‘ladi. Parlamentar mamlakatlarda h.ni davlat boshlig‘ining topshirig‘iga binoan bir palatali parlamentda yoki ikki palatali parlamentning quyi palatasida ko‘pchilik o‘ringa ega bo‘lgan partiya etakchisi (koalitsion h.da – partiyalar etakchilaridan biri) tuzadi. Prezidentlik respublikalarida (shunday organ konstitutsiyada nazarda tutilganlarida) h.ni prezident tuzadi, bunda u tayinlagan h. a’zolaridan har biri qator mamlakatlarda (Belarusь, Qozog‘iston, O‘zbekiston, Qirg‘izistonda) parlament tomonidan tasdiqlanishi kerak. H. a’zolari (vazirlar, lavozimsiz vazirlar, davlat vazirlari, davlat kotiblari va boshqalar) davlat boshqaruvining aniq markaziy idoralariga boshchilik qilishadi, parlamentar respublikalarda ular, odatda, parlament a’zolari bo‘lishlari kerak, qachonki prezidentlik va qoidaga ko‘ra yarimprezidentlik respublikalarida vazirlik lavozimini va deputatlik mandatini qo‘shib olib bormaslik printsipi amalda bo‘ladi. Parlamentar davlatlarda h. parlamentga (ikki palatali parlamentda quyi palataga) kollegial hisobdor bo‘ladi. Bu parlamentdagi ko‘pchilikning qo‘llab-quvvatlashi yo‘qotilganda (h. koalitsiyasi bo‘linib ketganda) h. iste’foga chiqishga majbur (bu h. tanqisligi boshlanganligidan darak beradi, u yangi h.ning tuzilishi va parlamentning unga ishonch bildirishi bilan tugallanadi) yoki parlament tarqatib yuborilib, muddatidan oldin parlamentga saylovlar tayinlanadi. Federal davlatlarda markaziy (federal) h. va federatsiya tarkibiga kiruvchi davlat tuzilmalari (shtatlar, muzofotlar) h.lari bo‘ladi. H. to‘la tarkibda ishlashi mumkin yoki h. boshlig‘i torroq hay’atni (mahkama – Buyuk Britaniya, Hindiston va boshqalarda) tuzadi. H. o‘z tarkibidan yordamchi h. qo‘mitalarini tuzishi mumkin. H. qarorlari yoki siyosiy ko‘rsatmalar tusida bo‘ladi yoki normativ hujjatlar yoki qonun loyihalari ko‘rinishida (odatda alohida vazirliklar tomonidan ishlab chiqiladi) rasmiylashtiriladi va so‘ngra ular parlamentga kiritiladi.

Chat